top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תבועז ישק - אסימונים

בחזרה לבית ספר , הראשון לספטמבר

עודכן: 31 באוג׳ 2020


אימון, קואצינג, נוער, ילדים, הגשמה

ה 1 לספטמבר...שנת לימודים חדשה. אבל דווקא מה שעלה לי זה לא פוסט עם תמונות וילקוטים. וגם 2 "הקטנים" שלי, שעדיין בבית ספר, כבר לא כ"כ קטנים. אבל משתף בתמונה שמעמיקה לי כל השנים. ההבנה שנחתה עלי בגיל 21 שהתגייסתי לצבא (עתודאי) אחרי 15 שנות לימודים - שבית הספר כמעט לא סיפק לי שום הכנה לחיים. וכן, היה לי בית ספר מצוין ומורים אהובים! אבל המוסד הזה, שנבנה בימי המהפיכה התעשייתית, עדיין לא הבין איך הם פני הדברים. ואם לפני 30 שנה בית הספר היה בעיני אנכרונסיטי ולא מתקדם. אז מה בית הספר הזה שלא השתנה בהרבה, נותן לילדינו בדור המתקדם? וילדיי, שניים בצבא, ועוד בוגרי בית ספר דמוקרטי עד לתיכון ה"רגיל" (ובעיני כבר קיבלו מתנה עצומה), מתעצבנים שאני מסביר בארוחת שישי שלדעתי הלימודים מבוזבזים. והם מצביעים על הידע שרכשו בלימודים, ועל היכולת ללמוד. וההשכלה הרחבה. ואני מצביע להם, שעל שאלות הטריביה ב"הארץ", שאני שעונה באחוזים (יחסית) גבוהים ;-) וגם זה מידע כללי וקריאת הרבה ספרים. והאמת שכל הידע והטריביה מאד נחמדים, ובאמת שהם צודקים שאין רע בהשכלה רחבה. אבל כמה הם למדו על ניהול, עבודת צוות ושיתופי פעולה? על תורת הנאום, הויכוח, ומצגת מול כיתה? ואלו הדברים הפשוטים, שעוד אפשר למצוא בפינצטה אם מחפשים. הרבה פעמים בלימודי מגמה (מוזיקה, מחול,רובוטיקה, או התנדבויות שונות …). אבל מה עם אימון, קואצ'ינג, NLP, התפתחות אישית ומודעות?

משפטים מחזקים. זיהוי הדברים בהם הם מיוחדים. מי יעזור להם לראות, לזהות ולהתגבר על הקשיים ? ויש היום מלא מנטורים בעולם, ומחקרים כבר משנות ה 30, על איך מצליחים ומשנים דברים.

על אפקטיביות וצמיחה. על שיווק ומכירה. ויותר חשוב - איך מתפתחים, מתגברים על מעצורים. משפרים את ההרגשה. בעיקר רוצה ומאחל לילדיי להיות מאושרים בעולם, וגם לזה יש כלים שעוזרים. אבל איפה הם בתוכנית הלימודים? והבעיה כמובן לא רק בתוכנית, אלא בצורת הלמידה והמדידה.

למה בתי הספר מכוונים ומה הדרישות מהמורים? וכן, התפתחות אישית זה תרגול לחיים..וכולנו עושים את זה הרבה או מעט לאורך החיים.

אבל אם בית ספר לא תומך בזה….אז מה העיקר בלימודים? והדור הזה, הוא בהתרשמותי יותר בעניני מודעות והגשמה.

הרבה יותר יוזם ועניני. יותר מרושת ויותר תזזיתי. בטח יחסית למה שאנחנו היינו בגילם. אז איך הבית ספר עוזר להתקדם ולזהות את מה שכבר קיים? איךהוא מאפשר להוציא את האיכויות שלהם לפועל? כיצד להתנהל טוב יותר בעולם? מה עשו ילדיי ב 3 שנות בגרויות בתיכון??? ובעולם של ילדיי ונכדיי (העתידיים..)) בו החיים יהיו יותר ארוכים, והם יצטרכו להמציא את עצמם לפחות 3 פעמים. איזה כלים הם מקבלים ? מי תומך בהם, ומלווה אותם בדרך להגשמה? איזה כלים קיבלו כדי להתמודד בהצלחה. להיות יותר בשלמות עם עצמם והסביבה. וכן, יש כאלה שנולדים עם זה, או למדו על בשרם בדרך הקשה. אבל רובינו נשמח ונעזר בליווי ותמיכה. וכן, גם אנחנו ברובנו שבויים במה שלמדנו, במוכר, בקונצפט הישן.

אבל לטעמי (ואל תסקלו אותי באבנים), התאוצה של השינוי בעולם, רק הולכת וגדלה. ובית הספר, ממשיך כמנהגו, ולא מודע. רבותיי, העולם השתנה. הילדים צריכים דברים חדשים. הם גם צריכים אנשים עם ניסיון חיים שהיו בעשייה. מורים וכלים שיספקו להם קיצור דרך להגשמה ולהצלחה. מבטיח שיהיו להם מספיק מכשולים להתמודד לבד. אז למה לא לתת להם יותר כלים. בכל זאת, המון שנים על ספסל הלימודים. וכמובן שהבעיה היא לא שינוי במערכת, או חלוקת נקודות חדשה. צריך מהפיכה…אבל לא רואה מי שירים את הכפפה. יותר סביר שהדברים ימשיכו כרגיל, שנה שנתיים או 20. אבל בסוף הם פשוט יתפרקו בקול תרועה רמה,

כי הפערים בין המציאות והצרכים לבין מה שבתי הספר נותנים, רק הולכים וגדלים. אז שתהיה שנה מוצלחת של למידה ועשייה. ואולי אנחנו מורים והורים, נתחיל בשינוי מבפנים. בואו נראה איזה כלים אנחנו נותנים. ובטח שנהיה בלמידה. כי אחרת מה המסר לדור הבא?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

לגבי השיר....זה חזק ממני....לא היו הרבה התלבטויות....שרנו אותו לדעתי גם בעירוני ד' בשנות ה-70, 80 :-)


250 צפיות0 תגובות
bottom of page